thewindblows

Med en kärlek för Asien!

Ganguro.

Publicerad 2011-02-04 20:00:00 i Kläder/Shopping/Inspiration.,

Konnichiwa!

Eftersom jag känner mig på sånt blogghumör idag passar jag på att skriva många och lite längre inlägg.
Nu är det dags för ännu en japansk stil: Ganguro.


Ganguro är en del av japanskt galmode. Ganguros kännetecknas av sin solbruna hud, sitt bleka, tuperade hår, mycket smink runt ögonen och deras vita läppar. Under 90-talet var det populärt med platåskor, vitt pandasmink, mycket blekt hår och färgglada kläder. Ganguros dominerar gatorna i området Shibuya i Japan.

Yamanba och manba är termer för det "extrema" ganguro modet. Manba och Yamanba ska man inte blanda ihop. Yamanba har vitt smink bara ovanför ögat, medan Manba har smink både under och ovanför ögat. Dom bär gosedjur, armband, klockor och hibiskus. Den manliga motsvarigheten kallas för en "centrum kille" (Sentāgai, Center Street) en ordlek med namnet på en gågata nära Shibuya Station i Tokyo, där Yamanba och centrum killarna ses ofta.





För mig är detta en alldeles för överdriven stil, inte vidare snyggt. Däremot har jag sett varianter av den som är betydligt mindre extrem och det är väl rätt okej. Skulle dom inte sminka sig så grymt fult skulle det nästan vara så man kunde klä sig så men nä, inte med sminket.

Vad tycker du?

Kommentarer

Postat av: gabriella

Publicerad 2011-04-13 13:31:38

kopierat från wikipedia.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela