thewindblows

Med en kärlek för Asien!

En lång uppdatering, saknat det?

Publicerad 2012-01-30 13:29:19 i Allmänt.,

God kväll! :)

Det är alldeles för länge sen som jag skrev här. Har varit riktigt dålig på att uppdatera sen jag kom till Japan, eller hur? Jag har som sagt tidigare så mycket att göra om dagarna så när jag kommer hem om kvällarna är jag så himla trött och har för det mesta läxa att göra så det hinns helt enkelt inte med att skrivas någonting. Som tur är så skriver jag dagbok, så jag har allt nerskrivet och nu tänkte jag överföra lite här så ni vet vad som händer.

Mina dagar ser för det mesta ut såhär:
Skolan mellan 9:30-14:30. Då jag bara har fyra lektioner om dagen och de flesta andra har fem eller sex brukar jag vara kvar på skolan, göra min läxa och vänta på att de andra ska sluta. När dom slutat brukar vi hänga kvar på skolan ett tag, gå och shoppa, äta middag eller något sånt. Jag brukar komma hem runt sju-åtta-nio. Beror lite på vad vi gör. Då brukar jag plugga lite till, kolla något dramaavsnitt (kan ju inte hamna efter!) och sova runt elva.

För ca två veckor sen var jag till en onsen (Japanska varma källor) med några från skolan. Det var min första gång på en onsen, så det här med att vara naken bland massa främlingar var lite jobbigt i början, men jag vande mig faktistk rätt snabbt. Kan rekomendera alla som får chansen att besöka en onsen, man känner sig så bra efteråt. Jag sov så otroligt bra natten efter eftersom jag var helt uppvärmd av det varma vattnet och blev rätt sömnig efter några timmar där.

Samma vecka var det Shabu Shabu Party anordnat av skolan och självklart måste man ju testa på. Shabu shabu är lite svårt att förklara men jag ska göra ett försök. På bordet finns som en liten spisplatta med en stor kastrull på med kokade vatten (inte riktigt säker på om det bara är vatten) sen beställer man typ kött, kyckling, grönsaker och så vidare som man kokar i kastrullen. Det går superfort och var faktiskt godae än vad jag trodde det skulle vara. Hade en toppenkväll med roliga människor!

En lördag åkte vi till Canal City (ett stort köpcentrum) för shopping, som det inte blev så mycket av. Det var ett band (Brand New Vibe) som spelade där på en lite scen. Ett rätt nytt band som jag och Helen blev helt kär i. Så himla bra! Vi så dom spela sina låtar tre gånger, köpte deras skiva och fick autografer plus en liten pratstund på dålig japanska och engelska. Men roligt var det och snygga var dom, haha.

Samma helg fast på söndagen var jag på Comic City i Fukuoka Dome. Var inte riktigt som jag hade tänkt mig och jag var inte riktigt på topp. Men trots det hade jag roligt, mycket manga/anime som jag inte hade en aning om vad det var men roligt att kolla ändå.

En kväll efter skolan var jag på en japansk teater (?), Noh heter det. Rätt tråkigt faktiskt, jag fattade noll för dom pratade på gammaljapanska. Inte ens japanerna förstår vad dom säger. Men det var en upplevelse jag nog aldrig kommer göra om.

Genom skolan har jag fått en Language Exchange Partner (LED), Haruka. En otroligt söt japansk tjej som är ett år äldre än mig. Har dock bara träffat henne en gång än så länge, men det kommer absolut bli fler gånger.

I fredags var det Curry Party på skolan. En del lärare, fler LED, gamla elever och nuvarande elever var där. En otorligt bra chans att verkligen prata japanska utanför klassrummet även om det var mycket svårare än vad jag trodde det skulle vara. Efter två timmar var jag så himla trött i huvudet av japanska och engelska, träffa nya människor och för att inte tala om värmen där inne. Men det var roligt iaf. Vi gick till och med till karaoke med flera av japanerna efteråt.

I lördags åkte jag med några till Marine World. Ett akvarium där vi såg delfin- och sälshow, kollade på massor av fiskar och åt lunch i solen vid havet. Hur mysigt som helst. När vi kom tillbaka till Tenjin åt vi middag, innan vi hamnade på en izakaya (typ en bar) där vi träffade ett gäng japanska tjejer som vi sjöng karaoke med till klockan fem på natten. Så himla roligt!

Det är ungefär vad som har hänt sen jag uppdaterade ordentligt senaste. Jag ska försöka bli bättre så det inte blir så lång inlägg. Det närmsta dagarna ska jag försöka hinna med att lägga upp lite bilder så ni får se, inte bara läsa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela